08 huhtikuuta 2007

Oivallusia ja yksityiskohtia

Näillä oivalluksilla on säästetty useita tuhansia euroja:


Kun suunnittelua oli tehty jo pitkään ja oltiin ”kolmannessa vaiheessa” tajusimme yhtä-äkkiä, että paloikkunoista päästään eroon muuttamalla talon sijoitusta kauemmas pohjoisnaapurista. Näin saimme tontin pohjoissivulle ajotien tilaan jota ei olisi voinut hyödyntää muutoin mitenkään. Lisäksi Juha keksi sijoittaa autotallin lasikuistin alle pihan puolelle (länsisivu), koska tontti viettää siihen suuntaan. Näin toteutuu kaavan vaatima auton kääntöpaikka ja kahden auton säilytysmahdollisuus.

Pohjatutkimus paljasti kallion syvyyden ja määritti talon korkeusaseman, samalla selvitettiin luoteiskulman maapohja, koska tontti kaataa siihen suuntaan ja se mahdollistaisi hulevesien imeyttämisen tontille. Kun talo on rinteessä, niin imeyttäminen pitää puskat hengissä.

Puretun talon liittymät olivat sijainniltaa oikeat, joten olemme hakeneet Helsingin Vedeltä lupaa liittyä olemassa oleviin liittymiin, joita hyödynnettäisiin myös uudessa talossa. Tällöin liittymät ovat valmiina eikä liittymimaksua tarvitsisi erikseen suorittaa. Kun lasketaan yhteen syntyvä säästö liittymismaksuista, asfaltoimisista, jne. puhutaan isoista rahoista. Toivon todella että tämä tapa toteutuu.

Kun pihan korkeusasemia tarkistetaan korkeusasemat tontilla on saatetaan loppuun täyttömaalla, joka syntyy kuopan laajentamisesta. Näyttää siltä, että maansiirtoa tehdään vain tontilla, eikä tavaraa tarvitse kuskata kaatopaikalle. Lisäksi vanhasta kivijalasta säilytetään osa. Tienpuoleisen kivijalan jättäminen paikoilleen pitää huolen siitä, että maa pyörätien alta ei ala valua kuoppaan. Lisäksi tämä vähentää betonijätettä. Todennäköisesti vanhan ja uuden kivijalan/sokkelin väliin jätetään vain salaojaputki ja lecasoraa, jolloin syntyy hyvin lämpöä eristävä kerros ja vältetään maanpainetta kivijalkaan. Kuulostaa oikein hyvältä ratkaisulta ja säästää rahaa.


Ei kommentteja: