26 heinäkuuta 2008

Kattokehät

Tässä osiossa kerron kaiken kattotuolien tilaamisesta ja asentamisesta. Alempaa löytyy myös asennuskaavio ja kuvat kattotuoleista. Näillä kuvilla tehtiin tilaus Sepalta. Sepa oli rakennesuunnittelijan suosittelema toimittaja, josta myös rakennustarkastaja sanoi, että "laatutoimittaja" eikä tarvitse huolehtia tuoleista. Kattotuolit olivatkin varsinainen episodi tämän projektin aikana.

Kattotuolien sijoittelusta ja rakenteista vastaa rakennesuunnittelija. Mansardikattoisessa talossa ylimmän kerroksen runko muodostuu kattotuoleista. Me koimme jännittäviä hetkiä, kun kattotuolit oli kokonaan unohdettu tilata. Se oli moka, josta ei sen enempää. No niin, kun huomattiin, että on tehtävä jotain rivakasti, olimme yhteydessä kattotuolitehtaaseen, Sepaan. He olivat erittäin avuliaita ja toimivat rivakasti. Rakennesuunnittelija hoiti kuvien piirtämisen ja tuolit toimitettiin jo seuraavalla viikolla. Homma toimi kuin rasvattu. Sepa teki tuolien lisäksi kuvat ja kantavuuslaskelmat jotka toimitettiin postilla. Nämä näytetään myös rakennustarkastajalle ja leimataan hyväksytyiksi. En olisi arvannut, että tämän kaltaiset laskelmat kuuluisivat osaksi kattotuolien toimitusta.

Meille kattotuolit tehtiin puolikehinä. Puolikehä tarkoittaa sitä, että talossa on kurkihirsi, johon kehä tuetaan keskilinjalla ja "häntä" tuetaan alajuoksuun talon reunoilla. Kehiä oli yhteensä viittä eri muotoa. Päätykehät tuettiin suoraan toisiaan vasten päädyssä ja lyötiin kiinni päätyrunkoihin.

Tässä kehiä nostetaan toiseen kerrokseen nipuissa.

Niput ladottiin rinnakkain ja alettiin purkaa niitä. Ensin laitettiin paikoilleen päädyt.
Kehät saatiin ylös kahden miehen ponnistuksin ihmislihaksilla ilman nosturia. Nosturi kyllä helpottaisi nostamista, mutta ei oikeastaan nopeuttaisi työtä juurikaan. Käytännössä nostaminen tapahtui niin, että tuoliin sidottiin liina, kurkihirttävästen sijoitettiin 5 metrinen "haarukka", eli runkotolppa, jonka sivuille lyötiin rimat kiinni. Haarukan läpi laitettiin liina ja toinen piti liinaa ja varmisti, ettei tuoli pääse tippahtamaan. "Tässä haarukka" vasemmassa yläkulmassa.
Toinen nosti tuolia ylöspäin ensin alhaalta, sitten nousemalla kurkihirren päälle. Tuolit oli lovettu niin, että tuoli jäi kurkihirren varaan ja lisäksi alaosa laski palkkikenkään. Kun tuoli oli saatu yläpäästään paikalleen, kurkihirrellä seisova pystyi pitelemään tuolia paikallaan ja pitämään kiinni liinasta. Kun tuoli oli ylhäältä tuettu eikä päässyt enää kaatumaan, toinen meni sijoittamaan alajuoksun paikalleen ja löi sen kiinni. Sen jälkeen tuoli "reevattiin", eli kiinnitettiin päätyrunkoon, alajuoksuun tai rinnakkaisiin tuoleihin rimalla tai laudalla. Kiinnitys on pakko tehdä, tai dominopeli laukeaa ja kaataa kaikki tuolit alas pienestäkin tuulenvireestä.

Päädyt naulatttiin suoraan päätyrunkoihin kiinni.


Pinkat oli aika haastavaa saada toimivalla tavalla paikoilleen. Purkujärjestyksen ja sijoittelun miettiminen otti aikansa. Tila on todella rajallinen ja tuoleilla on painoa sen verran, ettei niitä voi kiikutella kovin moneen suuntaan. Tehokas tapa siirtää tuolit kurkihirren puolelle oli nostaa alapäähän laskeva häntä ensin kurkihirren yli, sitten kiinnittää liinat ja nostaa tuoli suoraan kurkihirren yli toiselle puolelle. Toinen pystyi auttamaan vetämällä hännäasta alaspäin ja toinen seisoi kurkihirrellä liu'uttamassa tuolia paikalleen.


Tämä kuva on otettu aamulla seitsemältä ja oli ihan pakko julkaista. Aurinko on nousemassa tien toisen puolen puiden yli ja valaisee jo yläkerran, muttei vielä alaosan kuistia. Tuolien yläpuolella näkyy kuu. Mieletön näkymä.

Isot tuolit saatiin nostettua paikoilleen päivässä. Kuistille menevät K3-tuolit vaativat liimapuun siirtoa ja jäivät seuraavaan kertaan.

Kun tuolit saatiin kiinni, tienpuoleiseen reunaan laitettiin alareunaan tuulensuojalevyt ja rimoitettiin kattotuolien välit myöhempää tuulensuojalevyjen kiinnitystä varten. Tuulensuojalevyn ja raakapontatun aluslaudoituksen väliin pitää jäädä tuuletusrakoa vähintään 70mm. Meidän tapauksessamme kuitenkin rakoa jäi vielä enemmän. Kun aluslaudoitus on lyöty ulkopintaan sisäpuolelta, sisältä voi lyödä tuulensuoja levyt vesikaton asennuksen jälkeen paikalleen.

Osa katon rungoista rakennettiin paikalla. Tien puolelle tulee kolmen ikkunan levyinen "suora" seinä, jonka yläpuolelle tulee räystäs. Näitä varten ei erikseen tilattu erilaisia kattotuoleja, vaan räystäät ja rungot tehdään paikalla timpurin toimesta.

Myös lasikuistin yläpuoleinen taitekatto toteutetaan paikalla. Rakennekuvissa oli määritelty puutavara ja rakenne, jonka timpuri toteuttaa. Tästä se lähti


Kun "kurkihirsi" löysi paikkansa, taitekaton runko rakennettiin räystäille.


Kattotuolien päälle lyötiin reunoista ylöspäin raakapontattua 23mm:n paksuista kuusipaneelia. Katon peittäminen alkoi reunoista ja sitä mukaa kun työ eteni, Icopalin aluskate laitettiin suoraan paikoilleen.

Icopalin aluskate oli todella helppoa asentaa. Huovan molemmissa reunoissa oli tarttumapinta (jota ei kannata päästää tarttumaan, jos huopa ei ole todella kohdallaan. Sitä ei saa enää irti.) Huopaa laitettiin suoraan paikoilleen, koska etenemällä näin, saamme suoraan katolle pitävän suoja ilman telineitä ja kiipeilyä ulkopinnoilla. Huopa on huomattavasti helpompi asentaa sisäpuolella tukevasti seisoen, kuin jyrkällä mansardin sivulla ulkopuolelta kiipeillen.


Icopalin aluskate on todella tukevaa tavaraa ja periaatteessa voisi toimia yksinäänkin katteena. Meillä aluskatteen päälle asennetaan myöhemmin kolmiorimakate. Tätä aluskatetta käytetään myös terasien vesieristykseen pintaritelikön alapuolella. Tätä Icopalin TarraPolaria laitettiin aluskatteeksi

Katon Icopal kermit ja raakapontatun laudoituksen tilasin Starkilta.

Tässä rakennekuvat kattotuoleista. Kuvat saa klikkaamalla suuremmiksi.



Ei kommentteja: