12 toukokuuta 2008

Sokkeliprojekti

Sokkelin asentaminen lähti liikkeelle ohjureiden rakentamisesta. Pystypuut on asennettu vastaamaan rakennuksen ulkoreunoja ja niihin merkataan myös korot projektin jatkuessa. Kaiken kaikkiaan sokkeliin tuli 13 kerrosta 200mm korkeita harkkoja. Korot merkataan siksi, että niiden mukaan laitetaan edelleen linjalangat kiinni ja varmistetaan ettei korkoihin tule heittoja. Tästä se lähti.
Timpuri tietää mikä on työmaalla tärkeää :-) Vanhaan liittymään asennettiin pönttö ja ympärille pressu. Huuhtelu toimii vesisangolla.
Eikä työmaalla ole pelkästään tylsää. Apparin lounastauon teos Timpuri Kalevi Mäkelälle. Hänessä on ilmeisesti vahvoja piirteitä ja sisäistä johtajuutta ;-)
Vähitellen sokkel lähti nousemaan. Starkki toimitti tontille Uponorin radon putket, harkot, teräkset, villat, eristemassaa jolla liitokset vahvistettiin ja 1000kg betonisäkkejä, eristeet, sekä bitumit. Bitumi tuli sokkelin alapohjaan katkaisemaan kapillaari-ilmiötä. Kuvassa näkyy lämpöharkkoja joissa on eristekerros keskellä. Työmaalle tilattiin nosturi, kun toinen lasti oli toimitettu. Maxitin auto toimitti tavaran liian pienellä nosturiautolla ja tavara tiputettiin tien viereen. Cramolta tilasin telineet joille Helaakosken nosturi nosti harkkolavoja suoraan päälle. Lavan paino on jotain 800 kilon luokkaa ja sen verran voi nostaa terästelineille. Tosin telineitä tuli ihan älyttömästi liikaa. Ehkä Cramolla laskettiin telineiden määrä ulkoreunojen mukaan eikä meidän ulkoreunoille ole mitään asiaa tehdä telineitä. Täytyy keskustella telinevuokrasta..
Tältä työmaalla näytti ennen kuin lähdin viikon mittaiselle työreissulle.
Tältä näytti sen jälkeen kun tulin takaisin. Sokkeli on muurattu ylös asti ja reunoihin on asennettu Finnfoamin n. 250mm eriste, jota vasten ontelolaatat nostellaan. Finnfoam toimii kylmän katkona. Ylimmän reunan uraan asennettiin raudoitus ja edelleen valettiin reuna täyteen raudoituksen jälkeen. Telineille tehtiin siltoja joilta pääsi kuljettamaan betonia suoraan telineille.
Kellarikerroksen ilmastointiputket oli hippasen haasteellista saada löytämään paikkansa. Kellarin huonekorkeudeksi pitäisi tulla 2300 ja siksi oven yläpuolelle juotettiin teräksestä kannatin ontelolaatalle. Sen ali kuljetetaan ilmastointiputket eikä oviaukkoa voinut muurata "tavanomaisesti" sen takia. Teräspalkki kantaa ontelolaatan ja sen alle koteloidaan ilmastointi kodinhoitohuoneeseen ja saunaan.
Uponorin radon putket näkyvät asennettuina ennen sorien toimitusta. Radon putket on ilmastoitu ja niiden kautta Radon kulkeutuu edelleen kiinteään 110mm:n kanavaan, jonka kautta kaasu kulkeutuu katton kautta ulos.

Huomenna tiistaina tulee 25 kuution soratäyttö pohjalle. Sorat tuodaan hihna-kuljetteisella autolla joka tiputtaa sorat suoraan sisälle. Tällä systeemillä säästyy tolkuttomasti kottikärrykuljetusta. Kaikkia telineitä ei kuitenkaan pureta ennen keskiviikkoa, jolloin vielä asennetaan viimeiset 12 mm teräkset ontelolaattojen alle sokkelin yläpintaan.
Tältä näytti tänään kun lähdin yhdeksän jälkeen illalla tontilta. Sokeli asettuu suhteessa ympäristöönsä korkeuteen, jolle täyttöjen jälkeen talokin löytää paikkansa. Hyvältä se näyttää.
Ennen kuin ontelolaata tulevat, huomenna tulee sisälle soratäyttö, keskiviikkona tulee starkilta loput teräkset, iltapäivällä puretaan telineet ja Cramo hakee ne pois aamupäivällä torstaina. Torstaina puolen päivän aikaan Parmalta toimitetaan ontelolaatat ja Helaakosken nosturi nostaa ne paikoilleen. Helaakoski hoiti myös tiensulkuluvan hakemisen. Hyvä tietää, kun tilaat ontelolaattoja: nosturi ei kuulu toimitukseen ja kuljetuskin sovitaan erikseen. Nosturipalvelussa tässä tapauksessa määritettiin tarve 20t:n nostokapasiteetin ja 20 metrin varren mukaan. Kun asentaminen käynnistyy tieltä pitää sulkeaa toinen kaista ja tielle pitää järjestää liikenteen ohjaus. Käytännössä onteloiden asennukseen tarvitaan kolme miestä, nosturi ja liikenteen ohjaus tällaisella kaupunkitontilla.

Tässä kaikki kuvat sokkelivaiheesta (klikkaamalla kuvaa pääset Picasa-albumiin, jossa kuvat näkee suurempana):

Ei kommentteja: